etappe 13; Laren - Vorden - Reisverslag uit Leiden, Nederland van Monique Pol - WaarBenJij.nu etappe 13; Laren - Vorden - Reisverslag uit Leiden, Nederland van Monique Pol - WaarBenJij.nu

etappe 13; Laren - Vorden

Blijf op de hoogte en volg Monique

19 Juli 2015 | Nederland, Leiden

Vanochtend liep ik de laatste etappe van t noordelijke deel van t Pieterpad. Dat betekent niet dat ik dat deel er op heb zitten. Ik speel een beetje vals :-) Etappe 11 en 12 loop ik binnenkort samen met Bianca. Ze zijn gepland dus van uitstel komt in dit geval geen afstel. zelfs de B&B voor onze overnachting is al geboekt. We slapen in de "ideale bed en breakfast aan het pieterpad" mét een voetenbad.

Etappe 10 heb ik afgelopen maandag gelopen. Dat was van Ommen naar Hellendoorn.. Prachtige maar loodzware route van 21,3 km over de Sallandse heuvelrug. We hebben niet veel bergen in Nederland, maar ik had er toch een paar. Besthemerberg, Archemerberg en vlak voor t eind de Hellendoornse Berg. Veel bultjes tussendoor en de laatste 5 km in de plensregen, maakten dat ik redelijk uitgeteld thuis kwam.

Inmiddels weer hersteld van de spierpijn, vandaag dus weer gewoon op pad. Deze etappe is een stuk korter. En nu ik geregeld een 20 km etappe loop is die van vandaag, 14 km, echt voor mijn gevoel een eitje. Ik rij naar Vorden. Dat is ook meteen het dichtste bij Leiden. Van Leiden naar Vorden op de kaart is vrijwel een rechte lijn. Ik heb de regiotaxi gisteren besteld. Geen bus tussen Vorden en het beginpunt van de etappe in Laren, dus heel decadent weer met de taxi.
Dit taxi lijkt precies op t afgesproken uur bij het station te arriveren, maar de chauffeur bedenkt zich blijkbaar want maakt rechtsomkeert. Net op het moment dat ik me zorgen maak over mijn vervoer naar Laren, komt hij er weer aan. Foutje van de centrale. Doorgegeven was dat ie me moest halen op de stationsweg nummer 1 en dat is niet het NS station van Vorden........... Chauffeur hyper, want om half 10 moet ie in Zutphen zijn en t is nu al 10 over 9....... laagvliegend bereik ik Laren. Gelukkig is de chauffeur pieterpadlopers gewend en hij stopt zijn auto om 4 minuten voor half 10 op het startpunt in Laren. Wil niet weten hoe hij vervolgens naar Zutphen is geraced...........

Nadat ik eerst de verkeerde pijltjes pieterpad volg (richting Holten en dat ligt noord van Laren ... en daar moet ik niet heen. niet zo heel handig terwijl ik met toch intussen een volleerd wandelaar voel) zit ik snel op t juiste spoor. Tis warm en best vochtig. Voor de zekerheid maar wel een regenjasje mee (want die had ik afgelopen maandag niet en dat was een klein probleempje ;-) ). Ik start bij de kerk in Laren. Binnen is men de dienst aan t oefenen. Doffe orgelklanken komen uit wat openstaande raampjes. Ik loop t dorp uit en beland al snel tussen de open velden. Behalve een paar kerkgangers is er echt niemand wakker in dit dorp of in de wijde omgeving. Ik loop daarom midden op de verharde paden tussen de weilanden door. Af en toe schijnt de zon een heel klein beetje. Ik kruis t Twentekanaal, t riviertje de berkel, sjouw over zand door een - door de regen - heerlijk geurend bos, zie knoeperts van paddestoelen, loop over een statige laan met beuken aan weerszijden en merk dat ik in t stukje Nederland ben waar landgoederen en kastelen zijn neergezet. Tussen de bomen door prachtige optrekjes; Landgoed Enzerinck en kasteel de Bramel met een oprijlaan van een paar honderd meter. Wel spekglad trouwens die kleine steentjes ( t lijkt wel een kasseistrook uit Parijs - Roubaix) waar een laagje mos op zit, dus ik heb voor de veiligheid maar een naastliggend uitgesleten zandpaadje genomen. Gelet op het feit dat dit pad zich heeft gevormd, ben ik vast niet de enige onhandige sukkel die t voor elkaar krijgt om op die oprijlaan uit te glijden.

Ik ben bijna in Vorden en loop weer wat in open gebied. Een donkere lucht komt mijn kant uit. Dat betekent doorstappen. Ik ben er tenslotte bijna en ik hoop t droog te halen. Bij de spoorlijn, op zo'n 300 meter van de auto vallen de eerste druppels. Als ik aan een boterhammetje in de auto zit komt de regen met bakken naar beneden........ de weergoden waren me vandaag goed gezind. Op weg naar huis, noodweer. Rustig gereden met een beetje sport en radio tour op de achtergrond. Eenmaal thuis, ff snel t reisverslagje en dan relaxed kijken naar sportievelingen op een fiets in Frankrijk....

  • 19 Juli 2015 - 16:28

    Hennie:

    Hoi Monique
    Knap hoor dat je na de barre tocht van maandag vandaag de stoute schoenen hebt aangetrokken!
    Veel wandelplezier met etappe 11 en 12

    gr
    Hennie

  • 19 Juli 2015 - 18:52

    Bianca:

    En etappe 11 en 12 hebben we ook goed weer Mo, weet ik zeeeeeeekerrr! Je gaat als n speer!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Monique

Actief sinds 10 Sept. 2011
Verslag gelezen: 943
Totaal aantal bezoekers 131560

Voorgaande reizen:

14 September 2019 - 01 Oktober 2019

Nationale parken in Zuid Afrika

04 Maart 2019 - 24 Maart 2019

Het beste van Azië, Sri Lanka en de Malediven

13 September 2017 - 05 Oktober 2017

Santiago de compostella

15 Februari 2017 - 06 Maart 2017

Vietnam

27 December 2015 - 25 Januari 2016

Wierook en schotellippen; rondreis Ethiopië

16 September 2015 - 08 Oktober 2015

Door t groene hart van Afrika - Oeganda

03 April 2015 - 31 Juli 2015

Pieterpad Deel 1; Pieterburen tot Vorden

19 Oktober 2014 - 16 November 2014

Zuidelijk Afrika; van Kaapstad naar Victoria Falls

18 December 2013 - 15 Januari 2014

Nieuw Zeeland; in de ban van de natuur

27 Mei 2013 - 27 Juni 2013

De ruige hoogvlaktes van de Andes

27 November 2011 - 18 December 2011

Emerald reis Thailand

Landen bezocht: