Mini vakantie Hellendoorn - Laren 31 Km - Reisverslag uit Leiden, Nederland van Monique Pol - WaarBenJij.nu Mini vakantie Hellendoorn - Laren 31 Km - Reisverslag uit Leiden, Nederland van Monique Pol - WaarBenJij.nu

Mini vakantie Hellendoorn - Laren 31 Km

Blijf op de hoogte en volg Monique

03 Augustus 2015 | Nederland, Leiden

Iets voor 9 uur op zaterdag 1 augustus parkeer ik mijn auto voor de deur bij Bianca. We gaan dit weekend de 2 laatste, nog openstaande etappes van de noordelijke helft van t Pieterpad lopen. Soort mini-vakantie. Het weer is super. Zonnetje en niet te heet. Alsof we 6 weken weg gaan ipv 1 nachtje, proppen we alle spullen in de auto en zetten we koers richting Holten.
Het openbaar vervoer tussen Hellendoorn en Holten en Laren is niet top, dus t schema is als volgt:
Met de auto naar Holten, lopen naar Hellendoorn, Taxi terug naar Holten, daar slapen, zondag lopen naar Laren en taxi terug naar de auto in Holten.
In Holten parkeren we de auto naast het station, het beginpunt van onze wandeling. Op een terras, waar her en der hetzelfde Pieterpadboekje als dat van mij op de tafeltjes ligt, doen we nog een drankje. Ondertussen valt ons op dat er een ijssalon is gevestigd in dit cafe/restaurant. Nu al met het water in de mond, beloven we ons zelf een ijsje ná het wandelen. Als we onderweg denken aan een keuze uit oa monchou-ijs, creme-brulee ijs en yoghurtsensatie-ijs en nog minstens 15 soorten, komen we de etappes ongetwijfeld goed door.
we starten onze wandeling tegen half 12. Eerst tussen de beukenbomen door en langs een maïsveld waarvan het gewas hoger is dan wij zelf. Dan de Holterberg.. lekker vals plat, maar de route voert niet over de top van de berg. Na de Holterberg, volgen nog de Noetselerberg en de Haarlerberg. Tis redelijk pittig omhoog lopen soms over smalle paadjes. Bianca struikelt twee keer bijna over verdekt opgestelde boomwortels. T is dus uitkijken waar je loopt. En omdat ik dat ff niet deed, verdween ik bij het opklauteren van een heuveltje, ineens "in t decor". Languit op mijn buik de struiken in :-) Nadat de stofwolk is opgetrokken, blijk ik gelukkig niets te mankeren.
Er volgt nog een prachtig stuk door een heidegebied. Tis augustus en de hei staat bijna helemaal in bloei; meer dan mooi. Deze route is echt met stip de mooiste van de noordelijke helft Pieterpad. Niet te lang, best pittig van zuid naar Noord (andersom loop je meer naar beneden) en super genieten van het prachtige landschap op de Sallandse Heuvelrug. Er volgt nog een stukje 'met beide voeten weer op de grond' bij voormalig WO II werkkamp Twilhaar en een stukje Hellendoorn, waarna we zoals gebruikelijk in deze wandelroute, eindigen naast de kerk waar een prachtig terras is.
We ploffen daar fijn op, bellen de taxi die ons terug brengt naar de auto in Holten. Bijzonder ritje want in onze rit zat ook nog het ophalen en brengen van een oude dame in Nijverdal. Want - aldus de taxi-chauffeuse - daar komen we toch langs. Hierdoor zaten we ongeveer 3 kwartier in de taxi, maar zelfs dit was een "avontuur". Het inhalen van een oude meneer in een scootmobiel die midden op de weg bleef rijden hilarisch en de toeristische route over de top van de Holterberg naar t station in Holten t omrijden meer dan waard.
In de B&B allerhartelijkst ontvangen met een drankje. Super kamer en de hele bovenverdieping voor ons alleen. Badkamer en douche eveneens super. T voetenbad waardoor onze aandacht op internet was getrokken, viel een beetje tegen, maar de B&B zelf.... een aanrader. Gebadderd, hapje gegeten en op t centrale plein bij de bakker die ook ijsjes bleek te verkopen een ijsje gehaald. Was niet helemaal wat we er van hadden verwacht...... en opnieuw beloven we ons opnieuw een ijsje bij het station van Holten want dat was er vanmiddag niet van gekomen.

Na een prima ontbijt op zondagochtend samen met de andere gasten van de B&B pikken we de route op vlak bij de B&B. We spelen niet vals. Als we in de middag terug zijn bij het station, wandelen we netjes de route van het station tot waar we hem nu oppikken. De route van vandaag haalt t niet bij die van gisteren, maar heeft ook zo zijn charmes. Tis in elk geval weer prachtig wandelweer. Nadat we een stuk langs de weg hebben gelopen en de A1 (uiteraard over een viaduct) zijn overgestoken, begint het rustige landschap weer. Leuk langs de Schipbeek, een pad tussen grote beukenbomen. Daarna tussen de landerijen door met uitzicht op de zendmast van Markelo, en dan weer bos op het Landgoed Verwolde waar we door twee "pieterpadcontroleurs worden gevraagd of we nog feedback hebben want zij controleren de route". Zij vertelden nog t een en ander over de markeringen onderweg en hoe die worden gemaakt .... Ff zitten onderweg is niet heel relaxed. Augustus... t wemelt van de wespen en andere beestjes met steekwapens. Op ons gemak wandelen we langs kasteel Verwolde richting Laren waar we - wederom naast de kerk - op een terrasje gaan zitten voor de lunch. Taxi gebeld en uurtje later weer in Holten waar we dan eindelijk ons ijsje gaan bestellen. En dat was pas ijs................... lekker !!!!! of zou t iets te maken hebben met de 31 km die we in de benen hebben??

In elk geval..............de Noordelijke helft is klaar nu. Van Pieterburen tot Vorden, t zit erop. De 1e 236 km afgelegd. Op naar Maastricht via deel II van de route

• 04 Augustus 2015 - 20:27

Hennie:

Mooi te lezen dat jij zo kan genieten van het wandelen, vooral doorgaan!