Watervallen..........in Sipi en Murchinson NP - Reisverslag uit Leiden, Nederland van Monique Pol - WaarBenJij.nu Watervallen..........in Sipi en Murchinson NP - Reisverslag uit Leiden, Nederland van Monique Pol - WaarBenJij.nu

Watervallen..........in Sipi en Murchinson NP

Blijf op de hoogte en volg Monique

11 Oktober 2015 | Nederland, Leiden

Dag 6 is aangebroken. Vooraf had ik deze dag al als "mogelijk lastig" aangevinkt vanwege de wandeling naar de Sipi Falls. Er zijn er 3. We bezoeken er in de wandeling 's ochtends 2. Een wandeling van omstreeks 5 uur over glibberige paadjes. Het heeft gisteren flink geregend en de Sipi Falls kun je omdopen tot slippery falls. Beetje nerveus toch wel kies ik voor de groep "langzaam". Omhoog lopen is nou eenmaal niet mijn ding. Bianca kiest voor de middelste groep. Die zie ik wel weer bij de lunch.
Onze gids doet t voor mij heel fijn. hier en daar wat uitleg, kan ik weer wat op adem komen. Na de eerste 100 hoogtemeters laten mijn reisgenoten me nog schrikken door te melden dat we 900 hoogtemeters gaan maken...... hadden ze natuurlijk verkeerd begrepen ;-) we gaan van 1700 naar 2100.... het valt dus wel mee. T steilste stuk hebben we ook gehad, dus t gaat goed komen. En...... aldus reisleider Frank....... als we dit kunnen, zullen de gorilla's aan het einde van de reis ook haalbaar zijn.

Tis een mooie wandeling. Normaal ben ik alleen aan het wandelen. Vandaag kan ik zelfs van de omgeving genieten. Ik maak omhoog lopend geen foto's. Dat is dan weer net teveel gevraagd met geklauter heuvel op. Ik vertrouw op het foto-instinct van Bianca :-) Eenmaal bij de 1e waterval komt de camera wel uit de tas. Supermooi. Het blijft glibberen. Inmiddels zitten de schoenzolen vol modder en hebben we weinig grip meer. Twee keer glijd ik lekker omlaag, broek supersmerig maar de omgeving maakt alles goed. Wat is t mooi en wat is t ook lekker weer. We treffen t super. Een 2e waterval, nog mooier, gaat op de foto en we lopen naar het einde van de wandeling, een koffieboer waar we de lunch krijgen. Jawel, weer local food.....pfffff matoke, spinazie, rijst, aardappelen en pindasaus en als we bijna klaar zijn verschijnt er tot mijn grote vreugde nog een pannetje guacemole....(helaast zonder tacochips)

Na de lunch college "koffie" . Ik drink t niet, vind t nog steeds niet lekker, maar weet er nu natuurlijk wel alles van. Robustabonen, arabica koffie, rode bonen als ze van de plant af komen, na roosteren zwart, pellen, stampen...........alles handmatig
Na de koffie kan nog een 3e waterval worden bezocht. Daar haak ik met ongeveer de helft van de groep af. Tis mooi geweest. De pootjes voel ik behoorlijk, maar ben geslaagd voor het gorilla-examen. Het was mooi en mooi is in dit geval ook meer dan genoeg. Die 3e waterval kan ik prima van afstand bekijken vanuit de lodges waar t grootste deel van de groep logeert. Bianca en ik lopen dan ook mee naar dit resort, maken een paar (aldus reisgenoot paul; iconische) foto's. De gids brengt ons naar onze eigen lodges waar we genieten van een heerlijke welverdiende warme douche met prachtig uitzicht...... op naar de volgende watervallen in Murchinson

Op dag 7 vooral reizen. T landschap blijft boeien en na een flinke wandeling vind ik t heerlijk om te "zitten en te kijken". Wel onderbreken we de lange reisdag met een wandelingetje bij wat rotstekeningen. Ze zijn er nog, maar de kwaliteit neemt beduidend af. Men is druk zoekende naar deskundigen die weten hoe eea te bewaren. Wij kijken nog even goed... met een beetje pech is over een paar jaar alles verdwenen.

We gaan vanaf heden focussen op de dieren. Safari in Murchinson Falls waar ze - zoals de naam al zegt - ook nog een watervalletje hebben dat we gaan bezoeken. onderweg zien we al weer wat aapjes om in de modus "dieren" te komen. Lunch fantastisch met friet!!! geen rijst, geen matoke...... vlak voor de plek waar we logeren (vooropgezette tenten met gewone bedden, weer aan de Nijl) zien we al bavianen en olifanten. Bavianen zitten echt overal langs de kant van de weg. Daarbij zitten ze je dan met die kleine oogjes zeer nijdig aan te kijken alsof ze willen zeggen " dit is mijn plek, wat doe je hier" :-) Het deed mij denken aan al die ganzen bij mij in de wijk die op zo'n zelfde manier midden op de weg zitten....... :-) Maar ... we zijn begonnen aan het hoofdstuk Safari.

Ontvangst in Fort Murchison is perfect. Koude doekjes om je op te frissen, een welkomstdrankje. De tenten hartstikke goed. Bedden en gewone handdoeken. Een afdakje boven de tent en we staan op een grote stenen ondergrond. Stoeltjes voor de tent.... Zo kamperen, dat kan ik wel handelen :-) Sanitair schoon en voldoende voor een grote groep mensen....... Wel alleen koud water, maar we zitten hier op t laagste punt van Uganda ( 600 m) en de temperatuur hoog. Warm douchen willen we ook helemaal niet.
Dag 1 van ons verblijf hier lekker volgepland. 6.15 ontbijt, 6.45 vertrek voor gamedrive met onze eigen busjes (dak omhoog en met 6 personen, ruimte genoeg). Uganda verschilt wezenlijk van de gamedrives van mijn vorige reis. Tis hier groen en glooiiend. En dan worden we ook nog eens vreselijk verwend met dieren. Voor de lunch hordes olifanten, giraffen, ugandese antilopen en aanverwante spring-en renherten, drie leeuwenwelpjes, prachtige vogels in allerlei felle kleuren, buffels en wrattenzwijnen. Een jakhals laat zich net niet helemaal zien, maar kan ook worden afgevinkt :-). Na de lunch wat minder dieren maar nog steeds overal giraffen. Ongeveer elke giraf in t park is wel gefotografeerd geloof ik. Mijn camera is bijna leeg en ik besluit deze te gebruiken voor nog echt bijzondere dingen. En net als we denken dat we door de dieren heen zijn, ziet Bianca een luipaard!!!! stoppen, camera en klikken ..... en dan hopen..... maar ik heb m!!!! T luipaard vindt ons niks en klimt razendsnel uit de boom en verdwijnt onder de struiken. Jammer voor de busjes achter ons, want die hebben m nu niet gezien..... Wij wel :-) Big five compleet :-)
Dag 2 weer vroeg op, varen op de Nijl (altijd goed!!). Hier vooral nijlpaarden. Hele kuddes knorrende zwarte bulten met oortjes langs de oever. Na een uurtje of 2 uit de boot. Wandeling naar de Murchinson Falls die we van steeds dichterbij op de foto kunnen zetten. Lastig stukkie. Althans de laatste klim naar de watervallen. 60 meter hoogteverschil met van die rottige net ff te hoge traptreden.....halverwege de groep uit t zicht verloren en vloekend en vooral hijgend t 2e deel gelopen. Gelukkig zonder jagende gids in mijn nek....dat was dan wel weer lekker. Ik loop door tot de top, einde trappen. Blijkt daar niemand te zijn :-). Zitten ze bij een uitzichtpunt op me te wachten .... nou ja, ik was als 1e op de top. Ook wel leuk voor een keer. Maar t was "killing" en bij de picknick heb ik wel ff een half uurtje moeten bijkomen. Overigens was dit voor mij wel de mooiste waterval die we hebben bezocht. T geluid van t water.... en t geweld waarmee t naar beneden stort..... je realiseert je dat tegen de kracht van natuur weinig is in te brengen.
na een picknick en een kleine siesta weer gamedrive. Olifanten in de hoofdrol vandaag. Vorig jaar hoopte ik zo op een kudde olifanten.... hier zijn ze bijna nooit alleen. Met jongen ook... zoooo mooi!!. Verder nog wat aapjes, giraffen en uiteraard vogeltjes/vogels. We zijn verwend met onze 1e 2 safaridagen......

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Monique

Actief sinds 10 Sept. 2011
Verslag gelezen: 416
Totaal aantal bezoekers 131564

Voorgaande reizen:

14 September 2019 - 01 Oktober 2019

Nationale parken in Zuid Afrika

04 Maart 2019 - 24 Maart 2019

Het beste van Azië, Sri Lanka en de Malediven

13 September 2017 - 05 Oktober 2017

Santiago de compostella

15 Februari 2017 - 06 Maart 2017

Vietnam

27 December 2015 - 25 Januari 2016

Wierook en schotellippen; rondreis Ethiopië

16 September 2015 - 08 Oktober 2015

Door t groene hart van Afrika - Oeganda

03 April 2015 - 31 Juli 2015

Pieterpad Deel 1; Pieterburen tot Vorden

19 Oktober 2014 - 16 November 2014

Zuidelijk Afrika; van Kaapstad naar Victoria Falls

18 December 2013 - 15 Januari 2014

Nieuw Zeeland; in de ban van de natuur

27 Mei 2013 - 27 Juni 2013

De ruige hoogvlaktes van de Andes

27 November 2011 - 18 December 2011

Emerald reis Thailand

Landen bezocht: