aan de wandel en aapjes kijken - Reisverslag uit Aksum, Ethiopië van Monique Pol - WaarBenJij.nu aan de wandel en aapjes kijken - Reisverslag uit Aksum, Ethiopië van Monique Pol - WaarBenJij.nu

aan de wandel en aapjes kijken

Blijf op de hoogte en volg Monique

05 Januari 2016 | Ethiopië, Aksum

Dag 7...aan de wandel en aapies kijken..

Wakker in debark. Tis hier fris op 2850m en ook meteen beetje stress. Vandaag wandeling in Siemien Np op 3250 m hoogte. Lopen wel mijn ding maar in een groep op reis levert t steeds meer stress gelet op de staat vd pootjes. Gelukkig is de wandeling in 3 delen gehakt en kun je afhaken wanneer je maar wilt. Rit er naar toe stoffig maar weer zoooo mooi. De uitzichten fantastisch gewoon. Niks dor en droog maar prachtig berglandschap. We worden vergezeld door ee gids en 2 scouts, beide voorzien van een geweer waar -aldus een reisgenoot- al zeker 40 jaar geen kogel uitfekomen is :-). We lopen langs de rand van een kloof. Supermooi en omdat t voornamelijk vlak en naar beneden is ook goed te doen. Bij de stukjes klimmen merk je de hoogte wel..pfoeh..
Na deel 1 plakken we er ook deel 2 aan vast. Allebei nog voor de lunch. Goed dat we dat doen. We komen eerst 3 gelada bavianen tegen die uitgebreid worden gefotografeerd. Daarna nog een groepje van circa 10. Bijzondere beesten. Veel haar , klein koppie met van de gemene baviaan-kraal-oogjes. Ze zijn gelukkig vegetarisch dus ze hebben geen enkele belangstelling voor ons en knagen onverstoorbaar verder aan t grasveld waar ze in zitten. We doen picknick lunch en houden t lopen voor gezien. Een deel van de groep loopt wel verder. Wij genieten van t uitzicht en speciaal voor de niet lopers blijft een scout in de bus. Hij laat ons nog mooie plekjes zien… gaaf gebied voor trekking. Alweer een aanrader dus. Eind van de middag rijden we terug naar debark, en komen nog een hele horde bavianen tegen. We stappen uit de bus en zitten er echt midden in. Honderden gelada’s rennen van de berghelling..ons totaal negerend. Gaaf!! terug in debark lopen we over t marktje (we Ijn een bezienswaardigheid en zo erg zelfs dat een plassende man zoch al plassend omdraait om te zien wat er gebeurt :-). In tegenstelling tot gisteren is er in t hotel weer vlees. Op woensdag en vrijdag worden er hier geen dierlijke producten gegeten. En wij maar denken dat wij in t westen t begrip flexitarier hebben bedacht:-). Hier doen ze dat al eeuwen. ‘s avonds word ik beroerd :-( deze reis hangt van ‘rare dingen’ aan elkaar. De volgende ochtend lamlendig wakker en buik doet raar. Dag 8 is een reisdag met spektaculaire uitzichten. Niets van gezien...heb lekker liggen slapen in de bus en eind van de dag stuk fitter. De foto’s van nanine van onderweg gezien en idd ….de reisbeschrijving heeft niet gelogen. We zijn in Aksum aangekomen.
Dag 9 in Axum staat in t teken van de ‘queen of sheba. We bezoeken haar paleis, of eigenlijk wat er nog van over is (en de vraag is trouwens of t haar paleis wel is, maar goed). En omdat we toch vandaag als thema “hoop ouwe stenen” hebben, bezoeken we de ruines van een ander paleis, graftombes en indrukwekkende steles (enorme pilaren van 30 m of meer). Ik vind t allemaal zeer impressive. Mooi is niet t goeie woord maar de verhalen en de resten die men heeft gevonden leveren een boeiend beeld op. We lunchen met de groep, middag ter vrije besteding in de stad. We gaan op pad met gert en ivan, uiteraard belgen. Doen een wandelingetje in stukje Axum buiten de hoofdstraat, selfie-en wat met kinderen die eens niet vragen om iets. Tis wel ff wennen na uganda. De kinderen hier beginnen met vriendelijk hallo maar daarop volgt meteen “give me pen, give me t-shirt, give me money”. En dat gaan we dus niet doen. Weinig interactie dus. In Axum zijn er niet-vragende kinderen. Die belonen we dan maar met aandacht. Leuk! Al snel heb ik een te schattig jochie aan de hand en loopt nanine met twee meisjes rond...gert en ivan bekijken t wat van een afstandje ….
We lopen tot een mooi plein met een knots van een boom waaronder je koffie kunt drinken. En dan bedoel ik geen terras maar kleine krukjes en een hele ceremonie koffie maken. Bonen roosteren, malen, in een kannetje op een krakkemikkig vuurtje, paar keer op en over gieten en na een kleine 3 kwartier is er koffie!!! Colaatje voor Mo en genieten maar. hele toffe middag!! ( tof??? Jawel ik ga al bijna over on vlot vlaams) Lopend terug naar t hotel. Was nog best een stukkie. Maar een heerlijk warme douche ( want t hotel hier meer dan top en in de rest van de reis ook heel prima te doen) zorgt ervoor dat we weer fit aan de maaltijd verschijnen. Morgen weer reizen… dag 10 naar Mekele