Back home - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Monique Pol - WaarBenJij.nu Back home - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Monique Pol - WaarBenJij.nu

Back home

Blijf op de hoogte en volg Monique

24 Januari 2016 | Ethiopië, Addis Abeba

Terug naar huis

onze terugreis begint op vrijdag al. We gaan vanuit t uiterste zuiden weer richting hoofdstad addis abeba. Uiteraard niet in 1x maar toch...tis de terugreis. Snel na vertrek doen we nog 1 stam., de aari. Niet veel stammerigs aan. levend van de landbouw in moderne kledij. Wonend in gepleisterde huisjes in vrolijke kleuren met een apart slaapgedeelte. Uiteraard weer een kudde kinderen maar hier geen gedoe met betalen of zeepjeshandel. We bezoeken de plaatselujke smid en een bakplaats voor injera’s - die dweilen- kijken naar een dame die schaaltjes kleit, bewonderen mango- en avocadobomen en zingennliedjes met de kids die vader jacob in t ethiopisch doen. Na een uurtje is er uiteraard een aouvenirmarkt maar eigenlijk hebben we alles al. Jammer voor de aari.
Vandaag eind rijden naar arba minch. We lunchen in t restaurant van de lodges waar we eerder sliepen en bezoeken daarna nog een klein museum van grafpalen. We zijn even terug in de tijd want deze palen horen bij de konso. Mooi om te zien. Daarna nog paar uur rijden om in t ons al bekende swaynes hotel -met bavianen in de achtertuin- te overnachten.
Op zaterdag om 07.00 uur weg. We slaan t ontbijt over besluiten we op vrijdagmiddag. voor zaterdag ook 2 stops onderweg. De 1e vlak voor de lunch. Een kratermeer. Het duivelsmeer zoals t hier heet. Geen stenen er in gooien is t advies want de duivel smijt alles met veel kracht terug, zeggen ze hier. Maar niet geprobeerd dus. Een muntje was misschien t proberen waard geweest. Kijken of we er dan twee terug hadden gekregen. ;-)
2e stop bij tiya. Grafstenen van voor christus. Ook dit unesco wereld erfgoed. Leuke en vooral boeiende stop.
En dan is t zondag. Onze allerlaatste dag. In addis, in een goed hotel. We hebben de hele dag want pas vanavond om 11 uur worden we opgehaald. Onze vlucht vertrekt vannacht om half 3. Nanine en ik slapen lekker uit. Nou ja, we zetten geen wekker. Om 6 uur gaat de telefoon, wake up call… foutje bij de receptie
Toch slapen we nog ff door tot uur of 8. Rustig opstaan en tas inpakken. De bagage moet naar een dagkamer die we delen met reisleidster petra. Voor vandaag t nationaal museum gepland en we gaan er naar toe lopen. Gossie wat een eind..ruim 3 kilometer bergop (10% zegt t bord op de berg). Maar de moeite waard. De botjes van lucy liggen hier. 3 en half miljoen jaar oud . Best spectaculair. Gelunched en taxi terug. En nu heerlijk op t terras met een drankje. Nog even genieten van zon en rust en nog even alles laten passeren. Wat een hoogtepunten deze reis. De kastelen in gondar, de rotskerken, de koffieceremonie in axum met gert en ivan, het siemiengebergte met de gelada bavianen, de stammen in t zuiden en de bull jump ethiopisch kerstfeest en timkat festival in turmi, harar en de hyenafluisteraar, het fantastische lamdschap en vandaag de botjes van lucy. Superreis weer. Aanrader. T enige minpunt vond ik de bevolking. Maar verder ontzettend naar mijn zin gehad. 4 weken voorbij gevlogen. Nog een weekje bijkomen en dan weer t ‘normale’ leven…...

• 24 Januari 2016 - 17:07

Hennie:

Hoi Monique
    Heerlijk om je vakantieverhalen te lezen en zo al je belevenissen te volgen.
    Volgens mij een bijzondere reis waar je voldaan op kan terugkijken
    geniet van je weekje rust!
    gr
    Hennie