Hoi an en hue - Reisverslag uit Ninh Bình, Vietnam van Monique Pol - WaarBenJij.nu Hoi an en hue - Reisverslag uit Ninh Bình, Vietnam van Monique Pol - WaarBenJij.nu

Hoi an en hue

Blijf op de hoogte en volg Monique

22 Februari 2017 | Vietnam, Ninh Bình

Nog steeds in de sleeperbus. Alle tijd voor t bijwerken van t resiverslag. Schrijf ik net nog dat t zo handig is…. Voor we in de bus zaten hoop gedoe. We worden met drie geacht op de drie achterste pleksjes in de bus te gaan liggen….. vroeger op schoolreisje de plek voor de populaire jongens en meisjes uit de klas, maar nu weinig aantrekkelijk. De plaatsen zijn vietnamees formaat. Dat ben ik niet en om met drie op voor ons 2 en halve plek te gaan liggen… echt niet. Minke regelt voor mij een plekje net er voor. Zij en nanine nemen de achterbank in de hoop dat er niet nog iemand bij moet… tot nu toe voor ons goed. Ook een andere nederlandse heeft problemen, wordt bijna uit de bus gezet maar houdt voet bij stuk.. en ze zit er nog steeds… t busverhaal wordt gedurende de komende verslagen vervolgd….
Van hoi an naar hue een heel ander verhaal. Dat doen we met privechauffeur en personenauto. We proberen zoveel mogelijk vervoer uit hier. Tot nu toe vliegtuig, bus, taxi, prive-taxi, fiets, slaap-bus, boot, kapotte boot, minibusje en overvol minibusje… we gaan lekker :-)
Met chaffeur chong gaan we eerst richting marble mountains. Boven op deze marmer rotsen een pagode. Trap 300 treden. Er is een lift maar ik werk aan de conditie. We nemen de trap. Lekker van die ongelijke treden ;-) eenmaal boven de klim waard. Mooie grote witte marmeren boeddha en pagode. We nemen lekker de tijd en weer beneden staat chong al te wachten. Hij toert over de drakenbrug in danang naar de hai van pas. Spectaculair aldus de reisgids. Tis vrij bewolkt dus valt beetje tegen met de vergezichten. Even eruit bij amerikaanse bunker op de denkbeeldige scheiding tussen zuid en noord vietnam en op de plek waar zee en rivier bij elkaar komen, lunch op prachtig plekje aan t water en dan rechtstreeks naar hue. We zijn er lekker bijtijds en gaan dus nog even de stad in. Belanden op de plaatselijke markt en in een sloppenwijk-straatje dat uit komt op een vuilnisbelt. Hue is superdruk en ik vindt beetje viezig. Weinig sfeer ook. Maar goed.. 1e indrukken zijn niet altijd maatgevend. We eten in superleuk restaurantje, nota bene in een straatje achter ons hotel… hoe dicht bij zijn de leuke kanten van hue…:-)
Woensdagochtend.. al een week op pad, huren we fietsen, bezoeken de keizerlijke stad en de thien mu pagode. We fietsen en lopen lekker. Echt heel mooi en t beeld van hue wijzigt toch een beetje. Leuke rondleiding in de keizerlijke stad.. goed engels sprekende gids. Het lijkt dat naarmate we meer noordelijk gaan, het engels minder wordt. Dus meer handen en voeten en google translate …. Thien mu pagode supermooi… terug gefietst en relaxed tor we met de sleeperbus weg kunnen.. dat brengt me weer bij t busverhaal. Inmiddels lijken we op weg naar de volgende stop ninh binh… we zitten nog op onze plekjes en de bus rijdt non stop door. Tis allemaal - zoals hier met alles - weer goedgekomen. Voorlopig lekker slapen dan maar. Morgenochtend vroeg weer verder met mooi vietnam….