Dagje treinen - Reisverslag uit Barbadelo, Spanje van Monique Pol - WaarBenJij.nu Dagje treinen - Reisverslag uit Barbadelo, Spanje van Monique Pol - WaarBenJij.nu

Dagje treinen

Blijf op de hoogte en volg Monique

25 September 2017 | Spanje, Barbadelo

Dagje treinen

Zoals eerder al vermeld: ik geniet met volle teugen. En dat gaat ten koste van t tempo. In de positieve zin overigens. Ik loop me niet over de kop en neem tijd om ook eens om me heen te kijken in plaats van alleen naar de grond waar ik mijn voeten zet om niet te vallen.. maar dat betekent dat ik een stukje moet bussen of treinen…
Er zit inmiddels ruim 185 kilometer in de benen. In Ponferrada is een treinstation en dit is een mooi punt een stuk camino over te slaan. En aangezien ook -ondanks t gas terug en t genieten - mijn lijf schreeuwt om even rust (en was niet een van de opdrachten “luister naar je lijf”?) - stap ik hier op de trein naar Sarria. Vanaf daar is t nog 115 kilometer naar santiago. Mooie afstand voor de laatste 8 dagen. Zit trouwens nog een venijnig stukje klimmen in. Een makkie gaat t niet worden.
Ik ben om 8 uur op t station. Via de spaanse 9292ov-site heb ik geconstateerd dat de rechtstreekse treinen alleen om half 5 en half 7 ‘s ochtends gaan. Dat is me te gek op een rustdag. Ik doe t traject met een overstap in Monforte de Lemos. Duurt wel ff want van Montforte gaat niet elk half uur een trein naar Sarria, maar wat zou t. Tis rustdag. Heb de hele rit opgeschreven voor t geval men aan t loket alleen spaans spreekt. Nou…. Aan t loket zat niemand om 8 uur. Althans.. zo leek t toen ik aankwam. Er was wel een kaartjes-verkoop-meneer maar die zat niet op zijn plek…. Hij zat - echt waar - in een hoekje te slapen :-) :-). Ik eerst nog bescheiden “hola”.. geen reactie. Iets luider “hola, buenas dias”... weer geen reactie. Dus maar: HOLA BUENAS DIAS SENOR!!!...... er ging - zoals onze hera dat ook kan - 1 wenkbrauw omhoog en 1 oog open en ik zag m schrikken … “een klant aarghhh”. Toch herstelt ie zich snel. Hij blijkt alleen spaans te spreken maar dat briefje van mij werkt perfect. Hij begint op zijn computer te rammelen en t kaartje voor t eerst stuk wordt geprint en spuugt de automaat uit. Kaartje nummer twee levert een storing op in de computer… hoe herkenbaar, t lijkt mijn apparaat op kantoor wel. Of zou er toch een kern van waarheid zitten in t gezegde “de computer past zich aan aan de gebruiker” en vond de zijne t net tijd voor een dutje :-)? Anyway… hij zet t apparaat uit en weer aan, start de boel opnieuw op (want dat zal ook t advies altijd wel zijn van de spaanse afdeling systeembeheer) en 10 minuten later ben ik ook voorzien van kaartje nummer twee.
De spaanse ns rijdt de trajecten slechts een paar keer per dag maar ook hier vertraging. Mijn trein gaat gewoon een half uur later want de trein uit leon heeft vertraging en daar zitten overstappers in voor deze trein… we wachten dus tot ze er zijn. Eenmaal op weg is t genieten. Tussen de bergen door, mooi groen overal, langs een prachtige rivier, kleine stationnetjes… prachtig. De rit duurt 2 uur maar had van mij de hele dag mogen duren. Wat is t hier mooi. Na anderhalf uur wachten op mijn 2e trein volgt nog een half uur prachtig uitzicht naar sarria. Ik zie wel dat t hier nog lang niet vlak is dus de komende dagen kan ik nog aan de bak.
Heb een kamer in een pension geboekt. Lekker hoor, gewoon eigen kamer en echt beddengoed en een gewone handdoek.. vanaf t treinstation loop ik even t dorpje in. Beetje rondkijken en zet dan google maps aan voor de route naar t pension. Volgens de beschrijving zou t op de camino moeten liggen maar ik hou toch maps er maar bij. Straks loop ik t voorbij was mijn gedachte. En ja hoor… op een t-kruising gaat de camino naar rechts en de route naar t pension naar links. Gelukkig maar dacht ik nog.. je zal t missen. Die weg naar links gaat overigens steil omhoog dus ik zwoeg en ploeter naar boven. Daar sta ik voor de brandweer kazerne, geen pension te zien. Gevraagd en niemand weet t… shit. Ik zal toch niet iets hebben geboekt dat niet bestaat?? Neeeee, booking.com. dat kan bijna niet verkeerd gaan. Eerder vandaag was ik ge-appt door ene javier van t pension. Of ik een kingsize tweepersoonsbed wilde of 2 eenpersoonsbedden. Dus ik heb een nummer. Appen dan maar weer met Javier dat ik dat kingsize bed graag wil beslapen maar dat ik dan eerst zijn pension moet vinden. Kun je me helpen ik sta bij de brandweer. Ik krijg direct reactie. Blijf daar … mijn collega komt eraan. Paar minuutjes….
Minuut of 7 later komt een dikke auto voorrijden.. toetert naar me. Stapt een man uit .. “hello, you monica??” hij stelt zich voor als Carlos. Ik moet instappen want t is nog best ver .. galant neemt ie mijn tas en stokken over en houdt de deur open. Ik meen “goed volk” te bespeuren in deze Carlos dus ik stap maar in. Hij legt uit.. google maps plaatst ons pension op de verkeerde plek op de kaart. Je bent niet de 1e die we hier ophalen. Ik blijf toch beetje opletten. In een auto bij een vreemde vent en we rijden over allerlei smalle landweggetjes. Ondertussen belt ie nog net iemand en ik hoor m een paar keer zeggen dat een chica ergens naartoe brengt… de route die hij neemt leidt naar t volgende dorp op de camino en dat stelt me gerust. 10 minuten later staan we voor een prachtig huis met dito uitzicht. Hij draagt weer mijn tas - heerlijk, zou ie ook voor me uit willen lopen met die tas naar santiago?” - en brengt me naar kamer 101 op de 1e verdieping. Er zijn 4 kamers en er zijn al een chinese mevrouw en amerikaanse meneer ingekwartierd. We delen een badkamer met enorm bad. In alle accommodaties tot nu toe- ook de herbergen - is t sanitair enorm proper. Heel fijn.
Bij de buren - een herberg met camping - geniet ik na de ‘avonturen’ van deze dag van een heerlijk maaltje… lekker met manchegokaas en mijn favo dessert natillas (gewoon vanillevla met kaneel en een biscuitje erin). Nog even een verslagje schrijven en dan lekker lang genieten van t kingsize bed… morgen weer kilometers maken.

  • 25 September 2017 - 17:45

    Brenda Toet:

    Wat een held commentaar leveren zonder je eigen naam neer te zetten. Applaus voor Caminofrans. Jij snapt geloof ik niet dat ieder zijn eigen doel heeft op de Camino. Zou fijn zijn Als je daar enig respect voor kan opbrengen

  • 25 September 2017 - 17:55

    Monique Pol:

    Geen idee waarom meneer caminofrans meent te moeten reageren als ie t onzin vindt....... maar wat hij wil hoor..... heel volwassen gedrag voor een 72 jarige.. zie zijn profiel op waar ben jij.nu

  • 26 September 2017 - 19:46

    Eva:

    Wat heb je dit weer leuk geschreven allemaal, ik geniet echt van al je reisverhalen! Sterkte nog met het laatste stuk! P.s. Serap is inmiddels in Santiago gearriveerd.
    Groetjes Eva

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Spanje, Barbadelo

Santiago de compostella

Wandelvakantie

Recente Reisverslagen:

04 Oktober 2017

Ben er!!!

30 September 2017

Almost there

27 September 2017

De laatste kilometers

25 September 2017

Dagje treinen

23 September 2017

Hoogste punt van mijn camino
Monique

Actief sinds 10 Sept. 2011
Verslag gelezen: 420
Totaal aantal bezoekers 131572

Voorgaande reizen:

14 September 2019 - 01 Oktober 2019

Nationale parken in Zuid Afrika

04 Maart 2019 - 24 Maart 2019

Het beste van Azië, Sri Lanka en de Malediven

13 September 2017 - 05 Oktober 2017

Santiago de compostella

15 Februari 2017 - 06 Maart 2017

Vietnam

27 December 2015 - 25 Januari 2016

Wierook en schotellippen; rondreis Ethiopië

16 September 2015 - 08 Oktober 2015

Door t groene hart van Afrika - Oeganda

03 April 2015 - 31 Juli 2015

Pieterpad Deel 1; Pieterburen tot Vorden

19 Oktober 2014 - 16 November 2014

Zuidelijk Afrika; van Kaapstad naar Victoria Falls

18 December 2013 - 15 Januari 2014

Nieuw Zeeland; in de ban van de natuur

27 Mei 2013 - 27 Juni 2013

De ruige hoogvlaktes van de Andes

27 November 2011 - 18 December 2011

Emerald reis Thailand

Landen bezocht: